FORBEREDELSER TIL LANGTUR

 

Forberedelse til langtur, hva skal man skrive om det? Egentlig kan man skrive en hel avhandling, men jeg skal prøve kort å summere opp så godt jeg kan.

 

Grunnen til at vi lager denne hjemmesiden er to: den ene er at våre kjente og kjære kan følge oss når vi er på tur. Den andre grunnen er alle som går og lurer på om de skal reise, og om de kan reise. Jeg har selv slukt reiseblogger i årevis og sugd inn all nyttig informasjon for selv å ruste meg til å ta avgjørelsen og komme seg av gårde. Kanskje noen der ute kan få et og annet nyttig tips herfra.

 

Drømmen om langtur har eksistert i over 10 år. I 2007 kjøpte jeg båten og målet har hele tiden vært å reise på langtur. I utgangspunktet var tanken å kaste loss allerede sommeren 2008, men det ble klart ganske snart at jeg trengte mer tid. Dette var lurt for min del, for plutselig hadde jeg en best mate i livet som også vil på tur; Reidun.

 

Kompetanse og erfaring:

 

2008: Båtførerprøven. Den skal ikke undervurderes, lærte mye om navigasjon som vi har hatt god nytte av disse årene.

 

VHF kurs 2008

 

I 2013 tok Reidun og jeg fritidskipperkurs, det kan anbefales! Men, vi valgte å ta det som intensivkurs over 4 uker, det vil jeg ikke anbefale. Altfor mye som skal inn på altfor lite tid, mye svinn av kunnskap for min del.

 

 

Sikkerhetskurs for offshoreseilere i 2009. også veldig bra. God fokus på sikkerhet og seiling i havet. Mye nyttig informasjon. Det beste med kurset er å få prøve seg i sjøen i flåte og bølger i overlevingsdrakt. Jeg jobber offshore og får denne treningen gjennom jobb uansett. Vil anbefale dette til alle som skal seile yttarskjærs. Både Reidun og jeg har tatt dette. Begge jentene er i Marinen og Fregattvåpenet, de har IMO 60 kurs som holder i massevis.

 

I november 2014 deltok Reidun og jeg på Anders Holo sitt Langturseminar i Stavanger. Vi storkoste oss på kurs, jeg kunne satt her i en uke. Mye informasjon som skal formidles på tre dager. Vi mener begge to at dette var nyttig. En del aha opplevelser spesielt i forhold til hardt vær og sikring av båt.

 

Vi har seilt LEA disse årene i Bergenstraktene og Sogn og Fjordane. Sommeren 2011 seilte vi tur retur Vesterålen og sommeren 2012 til Shetland. Jeg og jentene har også hatt LEA som bolig i 2 år. Vi kjenner båten ut og inn og det er en stor fordel.

 

 

En viktig faktor i forberedelsene er faktisk det å sette en dato. Det finnes tusen grunner til at det ikke passer «akkurat nå», men hvis du ikke bestemmer deg og setter en avreisedato så blir det ikke noe tur! Vi hadde opprinnelig satt 2016 som avreise år. Men, vinteren 2013/14 tenkte vi at nå er det nok, vi vil på tur og bestemte oss for juni 2015. Det føltes så uendelig lenge til uansett, men tro meg, månedene flyr og plutselig er vi på vei.

 

Hvis man graver for dypt i hva som skal gjøres, så er det lett å føle at det blir nesten uoverkommelig. Vi har lest blogger, vi følger med på diskusjoner på langturseilerne på facebook, vi leser seilmagasiner og bøker. Listen på hva som som må gjøres med båten kan egentlig bli uendelig……..men vil man det?

 

Vi har satt opp en liste, og et budsjett for utstyr og oppgradering, men vi er egentlig enig i en ting:

Hva trenger vi egentlig når vi kaster loss i Bergen? Hva trenger vi for å krysse Nordsjøen trygt og sikkert? Hvis vi har dette i boks, ja da ordner resten seg etter hvert. Det finnes vel hundrevis av båtbutikker underveis, en og annen seilmaker og rigger, og et volvo penta verksted??

 

Vi ønsker å ha skuldrene nede, kose oss i forberedelsen, selv om vi regner med litt stress. Vi har en to-do liste, men det er ingen katastrofe å ikke ha alt «på line» før vi kaster loss i Norge.

 

Når det er sagt så har vi en ønskeliste:

 

Minimum som gjøres før vi reiser fra Norge:

Vinter/vår 2014:

Levere seil til service/overhaling hos seilmaker. Sy inn 4. rev i storseilet.

Gjennomgang av rigg

Som vanlig, ta LEA på land for bunnsmøring og skifte av sinkanoder. Vi griner oss til ekstra dager på land og gjør samtidig:

skifte av rorlager , skifte belg på drevet ( ikke gjort tidligere, jammen på tide). Dette gjøre vi selv med hjelp av vår gode venn Erik fra Harry Z

Skifter evt gamle skrog gjennomføringer, installere to nye: en til inntak til watermaker og en til inntak til saltvannspumpe i bysse ( evt bruke eksisterende hvis mulig)

Service på motor, ekstra overhaling hos autorisert verksted. Vi tar vanligvis service på motor selv, før avreise lar vi noen proffe se over motoren vår.

Kjøpe flåte

Investerer i ny kart plotter, samt radar og ais. Oppgradere gammel autopilot

Montere targabøyle

Satelittelefon

Tette lekkasjer i mastebunn ( gjennomføring av ledninger)

Sette opp gode holdepunkt ved nedgang samt i bysse

 

Andre ting som vi håper å gjøre før vi reiser fra Norge:

Montere mastetrinn

Tricolor i mast

Installere vindmølle

Montere watermaker (kjøpt brukt)

Levere alle madrasser til skredder for omsying (Vi har formsydde , fantastisk gode overmadrasser i alle senger, de skal deles i to slik at det kan lages stormkøyer)

Sy stormkøyer i begge akterlugarer og i salong

Sette på plass list ved bokhylle for å holde bøker på plass under seilas.

Montere kutterstag og lensetakler, stormfokk

Stormseil

Montere vindror (kjøpt brukt)

Skifte rekkewire

Montere batteriovervåker

 

I England/Spania:

Slepegenerator

Nytt drivanker

Skifte alle fall og skjøter

Forlenge ankerkjetting til 60 m

Nytt anker

Skifte understell til salongbord med heve/senke: flere soveplasser i salong (greit å ha hvis vi får gjester)

 

Som du ser så er listen lang. På budsjettet har vi tre lister:

Må ha – kjekt å ha- gøy å ha

Vi jobber oss i gjennom den i denne rekkefølgen.

 

Kort oppsummert: når jeg ligger i sengen om natten og tenker på det store havet der ute og på lille oss som skal ut der så er følgende viktig:

 

Vi må kunne stole på båten: rigg, skrog og motor. Vi må ha sikkerhetsutstyr på plass og vite hvordan vi bruker det.

Vi må ta vare på hverandre og sørge for at mannskapet har det bra!

 

Copyright © All Rights Reserved

Har du spørsmål/kommentarer?

Kontakt oss på epost: admin@sylea.no